USA: Okulary Sony dla niewidomych i niesłyszących w 6000 kin Okulary Sony Entertainment Access Glasses zostały opracowane ponad rok temu. Z założenia mają służyć osobom niewidomym i niesłyszących. Teraz USA wynalazek Sony będzie używany w ponad 6000 sal kinowych.

 

W zeszłym roku koncern Sony stworzyło specjalne okulary (Sony Entertainment Access Glasses), które ułatwiają niewidomym i niesłyszących cieszyć się najnowszymi filmami. Zestaw okularów składa się z okularów oraz odbiornika. W zależności od tego, kto ich będzie używał (niewidomy czy niesłyszący) okulary pracują w różnym trybie. Dla osoby niesłyszącej na szkłach wyświetlają się napisy wraz z dodatkowymi informacjami o dźwiękach. Rozwiązanie przypomina nieco okulary Google Glass, gdzie na szkłach wyświetlane są różne informacje. W przypadku osób niewidomych, zestaw słuchawkowy odczytuje dodatkowe informacje, które pojawiają się w filmie – czyli jest to nic innego jak audio deskrypcja.


Jednak żaden, choćby najlepszy wynalazek, nie jest nic wart, jeśli nie jest używany. Teraz nowatorskie rozwiązanie Sony do swoich sal kinowych wprowadza Regal Entertainment Group, które na terenie USA ma blisko 550 kin, które dysponują ponad 6700 salami kinowymi.

 

... to nie altruizm, to biznes


Wiele osób zapewne myśli, że to fantastyczne, że kina wprowadzają takie rozwiązania, że to jest podejście altruistyczne do sprawy. Nic bardziej mylnego. Oczywiście, że jest super kiedy dzięki jakimś rozwiązaniom wykluczona do tej pory grupa społeczna może teraz iść do kina, ale tak naprawdę chodzi o biznes.
Zestaw okularów Sony kosztuje grubo ponad 1700 dolarów, więc zakup setek zestawów jest to ogromny wydatek. Na okulary Sony, właściciel kin Regal Entertainment Group wydało ponad 10 mln dolarów, ale niesłyszący i niewidomi mają je dostawać na czas seansu za darmo. Więc gdzie tu ten biznes ???.


Rzecz jasna, właściciel kin działa dla osiągnięcia zysku i zakup okularów podyktowany jest aspektami ekonomicznymi. Szacuje się, że w USA ok. 38 mln osób ma problemy ze słuchem i większość z nich bo aż 66% nie chodzi do kina właśnie z powodu niemożności oglądania filmów - rodzime produkcje nie posiadają napisów podczas projekcji. Zakładając zatem, że tylko niewielka część osób niesłyszących zacznie chodzić do kina dzięki możliwości skorzystania z okularów Sony, wydatek 10 mln USD na zestawy okularowe bardzo szybko się zwróci.


Sony Entertainment Access Glasses (1:40 min. filmiku)