„Buzz” - ekologiczny pojazd dla niepełnosprawnych
Jest mały, lekki, elektryczny i można go używać wyłącznie przy użyciu rąk. Buzz - samochód dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej jako odpowiedź na problemy komunikacyjne mieszkańców wielkich aglomeracji. Pojazd został zgłoszony do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy co oznacza, że jego wygląd będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej.

 

Magistranci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym PK: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Witolda Grzegożka, skonstruowali mały, elektryczny pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

 

Z „Buzza" można korzystać w wygodny i bezpieczny sposób wyłącznie przy użyciu rąk. Użytkownik nie musi przesiadać się z wózka do auta - wjeżdża do środka pojazdu na wózku, który stabilnie zablokowany pełni funkcję fotela kierowcy. Wjazd do pojazdu zapewnia tylna dolna klapa, opuszczana do powierzchni drogi (pełni rolę podjazdu).

 

„Buzz” - ekologiczny pojazd dla niepełnosprawnych

 

Nadwozie pojazdu wykonane zostało z klejonych kompozytowych paneli, zawierających aluminiowy rdzeń w formie plastra miodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu masa własna pojazdu (bez baterii) to tylko 200 kg. Prototyp studentów PK osiąga prędkość ok. 40 km/h, przy zasięgu około 50 km. Technologia wykonania nadwozia nie wymaga specjalnego oprzyrządowania, można je skonstruować w średnio wyposażonym warsztacie mechanicznym.

 

Pojazd napędzany jest elektrycznie, a jego akumulatory mogą być ładowane ze zwykłego gniazdka. Niewielkie rozmiary (1,55 m szerokości i 2,2 m długości) pozwalają go zaparkować bez trudu na małej przestrzeni, a nawet wjechać do wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków.

 

„Na światowym rynku nie ma wielu ekologicznych pojazdów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz może konkurować z węgierskim projektem 'Kenguru' niską ceną, łatwą konstrukcją i dwukrotnie mniejszą masą własną" - mówi prof. Witold Grzegożek.

 

Cena prototypu to 25 tys. zł, niestety zbyt duża aby odniósł sukces. Tyle to koztuje wersja podstawowa Forda Ka.

 

Premierowy pokaz „Buzza" odbył się w poniedziałek 28 kwietnia, podczas Dnia Wynalazków na Politechnice Krakowskiej.

 

// Źródło Politechnika Krakowska (PK)
//fot. Jan Zych, pk.edu.pl