wózek inwalidzki z przystawką HERMES, fot. Politechnika Białostocka

Studenci - członkowie Studenckiego Koła Naukowego Orthos - Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej opracowali tanią przystawkę do wózka inwalidzkiego, dzięki której wózek może być napędzany ręcznie lub silnikiem. Produkcją takiej przystawki zainteresowana jest jedna firma.

 

9 marca 2016 roku na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej zaprezentowano przystawkę służącą do napędzania wózka inwalidzkiego – HERMES (Hybrydowy Elektryczno-Ręczno-Mechaniczny Eksperyment Studencki). Konstrukcje tego typu dostępne są na rynku, lecz ich cena jest zwykle zbyt wysoka – od 10 do 18 tysięcy złotych. Opracowanie i wytworzenie tańszej wersji takiego urządzenia ułatwiłoby życie wielu niepełnosprawnym, pozwalając im łatwiej przemieszczać się oraz wykonywać codzienne czynności.

 

Autorami HERMES-a są: Mateusz Darmofał (kierownik, odpowiedzialny za modele 3D i dokumentację techniczną), Krzysztof Danowski (modele 3D i dokumentacja techniczna), Paweł Carewicz, Gustaw Antypiuk (wykonanie prototypu), Hubert Gudalewski (zaopatrzenie). Wszyscy pracują w Studenckim Kole Naukowym Orthos. Opiekę nad kołem sprawuje dr hab. inż. Jarosław Sidun.

 

Wózek inwalidzki wyposażony w taką przystawkę może przejechać na jednym ładowaniu nawet 40 km. Urządzenie pozwala na częściowy odzysk energii. Silnik może być więc ładowany na przykład podczas zjazdów z pochyłego terenu czy podczas hamowania. Dzięki temu rozwiązaniu i sporemu zasięgowi przystawki osoby niepełnosprawne będą mogły bez przeszkód jeździć codziennie do pracy, szkoły czy na spacery.

 

Doktorant Wydziału Mechanicznego Łukasz Kuleszewicz stwierdził: Przy tym zasięgu HERMESA jestem w stanie codziennie jeździć do pracy albo na uczelnię, nie wspominając już o spacerach w niedzielę. Obsługa jest po prostu banalna – mówił Pan Łukasz . Jest to tak intuicyjne, że nauka trwa dosłownie trzy minuty! I podkreślał, że obecnie istniejące rozwiązania są bardzo drogie, więc tego rodzaju przystawka cieszyłaby się dużym zainteresowaniem wśród osób poruszających się na wózkach.

 

Schemat przedstawiający budowę przystawki HERMES

 

W projekcie wykorzystano programowalny silnik elektryczny z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania. Moc, przyśpieszenie i siłę hamowania użytkownik może regulować za pomocą oprogramowania sterującego (przez złącze USB). Dodatkowo wózek z przystawką może być napędzany ręcznie – poprzez mechanizm korbowy. Regulacja obciążenia odbywa się poprzez przerzutkę. Oba rodzaje napędu mogą być stosowane zamiennie lub równolegle. Bezpieczeństwo zapewniają dwa hamulce: elektryczny wbudowany w silnik oraz hydrauliczny, tarczowy.

 

Koszt powstania prototypu HERMES to około 3 tysiące złotych, a jak przewidują studenci cena rynkowa to około 5 tysięcy złotych. Jest też jedna firma, która zainteresowana jest produkcją.

 

// na podstawie materiałów Politechniki Białostockiej; fot. Politechnika Białostocka