Front terminalu Air.Go On; fot Marcus Pedersen

Duńska firma Airport Interior Solutions zaprezentowała pierwszy tego rodzaju automatyczny terminal do samodzielnego nadawania bagażu na lotnisku w pełni dostosowany do osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim.

 

Lotniczy terminal Air.Go On automatycznie dostosowuje się do wysokości osoby nadającej bagaż. Terminal wyposażony jest w dotykowy ekran, za pomocą którego można wydrukować przywieszkę bagażową, a z boku ekranu są dwa przyciski góra/dół do sterowania wysokością położenia ekranu. Zdaniem firmy Airport Interior Solutions optymalna wysokość położenia terminala dla osób na wózkach lub bardzo niskich (do 150 cm wzrostu) to 1,2 metra.

 

Prezes firmy Marcus Pedersen mówi, że obecnie osoby na wózkach czy te bardzo niskie muszą korzystać z oddzielnych stanowisk nadawania bagażu, co powoduje, że powstają dwie grupy pasażerów – ci sprawni i niepełnosprawni. Zdaniem Pedersena tak nie może być i każdy powinien czuć się równo traktowany.

 

Jak wspomniano terminal wyposażony jest w duże przyciski góra/dół, a na ekranie pojawia się informacja tylko o jednej czynności, którą w danej chwili pasażer powinien wykonać. Dzięki takiemu prostemu rozwiązaniu nie ma miejsca na błąd i każdy jest wstanie obsłużyć urządzenie (nawet ten, kto pierwszy raz z niego korzysta).

 

Terminal jest podłączony do sieci mobilnej, co pozwala obsłudze lotniska monitorować działanie urządzenia i w razie czego zaoferować pomoc pasażerowi.

 

Należy mieć nadzieję, że takie urządzenie pojawi się szybko również na polskich lotniskach. Polski przewoźnik LOT na swojej stronie internetowej zamieścił instrukcję jak należy dokonać automatycznej odprawy i nadanie bagażu [LINK].