Brytyjska firma Phoenix Instinct znana do tej pory z produkcji walizek podróżnych wygrała 1mln USD w konkursie Mobility Unlimited Challenge zorganizowanego przez Toyota Mobility Foundation i Nesta Challenges, którego celem było wprowadzenie nowych rozwiązań do świata urządzeń wspomagających osoby niepełnosprawne. Jest to jedna z wielu form realizacji przez Toyotę jej misji Mobility for All.

 

Wózek Phoenix wykorzystuje inteligentne systemy, które automatycznie utrzymują jego środek ciężkości we właściwej pozycji. Dzięki temu pojazd, choć bardzo lekki, jest wyjątkowo stabilny i łatwy w manewrowaniu. Jego ramę wykonano z lekkiego i wytrzymałego kompozytu z włóknem węglowym. Wspomaganie przednich kół redukuje nieprzyjemne wibracje i minimalizuje obciążenia użytkownika. Inteligentnie sterowany system hamowania automatycznie wykrywa zjazd ze wzniesienia i adekwatnie redukuje prędkość pojazdu.


Wózek ma być wprowadzony do sprzedaży w ciągu najbliższych 24 miesięcy. Cena na razie pozostaje nieznana, jednak szkocki projektant Andrew Slorance, założyciel i prezes Phoenix Instinct zapowiedział, że jego celem jest, aby cena tak nowoczesnego wózka mieściła się w przedziale 4-5 tys. funtów brytyjskich (czyli w granicach 20-25 tys. zł).

 

Wózek inwalidzki, jaki znamy, nie zmienił się technologicznie od dziesięcioleci. Fundusze, które otrzymaliśmy w ramach konkursu, pozwoliły nam udowodnić, że sztuczna inteligencja ma potencjał także w tej branży. Dzięki nagrodzie możemy teraz przyspieszyć prace i wprowadzić nasz nowy produkt na rynek – dodał prezes Phoenix Instinct.


Pan Slorance od 14 roku życia na skutek uszkodzenia rdzenia kręgowego porusza się na wózku inwalidzkim.