bankomat prawdziwon

Spora część osób niepełnosprawnych ma problem z zatwierdzeniem transakcji Blikiem, bo czas na to przeznaczony jest zbyt krótki. Ten problem istnieje od początku Bliku, ale dopiero teraz go zauważono – pisze Rzeczpospolita.

 

BLIK to polski system system płatności mobilnych uruchomiony na początku 2015 roku przez sześć polskich banków. Umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie przelewów i generowanie czeków z cyfrowym kodem. System jest prowadzony i rozwijany przez przedsiębiorstwo Polski Standard Płatności (PSP).

 

Okazuje się, że osoby niepełnosprawne zwłaszcza osoby niewidome czy z niesprawnymi rękoma mają problem, aby zatwierdzić transakcję dokonaną za pomocą kodu Blik, bo o ile sama ważność kodu Blik ważna jest do dwóch minut, o tyle samo zatwierdzenie transakcji należy dokonać w ciągu 35-40 sekund od użycia kodu, a to jest za mało czasu.

 

Czas zatwierdzania transakcji, jest bardzo krótki. To 35- 40s. Jeśli człowiek się nie wyrobi się to transakcja jest anulowana. Więc należy całą procedurę z generowaniem kodu Blik oraz jego wpisywaniem w odpowiednie miejsce zaczynać od początku – opowiada dla rp.pl pan Maciej, niewidomy klient banku Santander.

 

Zdaniem pana Macieja optymalny czas na zatwierdzenie takiej płatności powinien zawierać się między minutą a półtorej minuty, gdyż wówczas mniej zaawansowany niewidomy użytkownik nawet z powolną syntezą mowy będzie miał tego czasu znacznie więcej, co bardzo zmniejszy szansę na niepowodzenie transakcji.

 

Czasu potwierdzenia kodu Blik nie da się spersonalizować

Przedstawiciele banków tworzących system Blik wskazują, że czas na zatwierdzenie transakcji Blik w banku jest zgodny z wytycznymi Polskiego Standardu Płatności i bank nie ma możliwości go spersonalizować, np. wydłużyć.

 

Biuro prasowe PSP tłumaczy z kolei, że wydłużenie czasu na potwierdzenie transakcji zwiększałoby ryzyko zakłóceń w komunikacji niezbędnej dla poprawnego rozliczenia transakcji. Przyjęto rozwiązanie optymalne dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację transakcji oraz w najlepszym stopniu spełniające oczekiwania użytkowników co do szybkości, wygody i bezpieczeństwa transakcji jednocześnie dodając, że w pracach nad rozwijaniem użyteczności Blika będzie brany pod uwagę problem z czasem zatwierdzania transakcji przez osoby niewidzące.

 

Z danych PSP wynika, że od kwietnia do czerwca 2021 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali blisko 176 mln transakcji o wartości 24 mld zł. W tym czasie najszybciej rosła liczba przelewów na telefon BLIK – było ich aż 25,5 mln – to wzrost o 187 proc. rok do roku. Na koniec drugiego kwartału z BLIKA aktywnie korzystało już blisko 8 mln użytkowników, blisko 50 proc. więcej niż rok wcześniej.

 

// Janina Blikowska, Blik zbyt szybki dla niepełnosprawnych. „Nie wiedzieliśmy o tym”, rp.pl z 2 października 2021