Kilka tygodni temu stacja TVN wyemitowała materiał o problemach osób niepełnosprawnych w związku z korzystaniem z nowych legitymacji osób niepełnosprawnych w publicznych środkach transportu. Oprócz trudności z czytaniem kodów QR z nowych legitymacji pojawia się też problem z ich możliwym dalszym wykorzystaniem w zupełnie innych celach.

 

Na starych legitymacjach widniał symbol niepełnosprawności i stopień niepełnosprawności. W ten sposób łatwo było zorientować się jakie zniżki przysługują niepełnosprawnemu. Na nowych legitymacjach osób niepełnosprawnych (LON) informacje o przyznanej zniżce są zakodowane tzw. kodem QR. Aby taki kod odczytać należy posiadać specjalny czytników kodów QR, ale nie wszyscy kontrolerzy biletów mają taki sprzęt, a nawet jak mają to okazuje się, że kod QR na legitymacji jest po prostu nieczytelny.

 

Stacja TVN jako pierwsza zwróciła na to uwagę, a kilka dni temu do problemu odniósł się również portal Rynek Kolejowy. Wielu mniejszych operatorów, zwłaszcza autobusowych, nie jest przygotowanych na nowy sposób kontroli. Przypadki trudności dla niepełnosprawnych miały się zdarzać osobom niepełnosprawnym na kolei. Najwięksi przewoźnicy kolejowi zapewniają jednak, że z sytuacją radzą sobie obecnie bez problemów. Łódzka Kolei Aglomeracyjna korzysta z tabletów, a nie terminali mobilnych. Spółka zapewnia, że dba przy tym o anonimowość podróżnych. – Urządzenia zostały skonfigurowane w sposób, dzięki któremu nie dochodzi do przechowywania i przetwarzania na nich danych wrażliwych – mówi jej rzecznik prasowy Marta Markowska. 

 

Tablet sczyta dane i można je wykorzystać gdzieś indziej

Problem jest taki, że kod QR zawiera także dane wrażliwe, więc konieczne jest, by spółka zapewniła aplikacje, które nie będą gromadzić w pamięci analizowanych obrazków. Z tym też może być problem. Uwagę na to zwrócił pan Piotr Figiel Wiceprezes Fundacji Nowe Spojrzenie i autor bloga Błękitna chusteczka - kolejowy blog, odnośnie sposobu odczytu kodu QR przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. 


W Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA), aby konduktor mógł odczytać kod QR musi korzystać z tabletu. Takiego urządzenia gotowego do użycia konduktor nie nosi stale ze sobą. Jeśli napotka w pociągu osobę niepełnosprawną z nową legitymacją będzie musiał iść po tablet, wrócić, włączyć urządzenie i czekać na załadowanie aplikacji co zabiera mnóstwo czasu. Ponadto dane wrażliwe po zeskanowaniu kodu mogą znajdować się w pamięci podręcznej urządzenia i takie dane mogą zostać wykorzystane w innych celach (świadomie czy nie). W takim przypadku, aby zaoszczędzić czas, zarówno pasażera jak i obsługi, łatwiej będzie wyświetlić dane zawarte w kodzie QR na własnym urządzeniu mobilnym. Zatem przyjęta procedura w ŁKA odczytu kodu QR tabletem służbowym stanie się bezużyteczna. Na domiar złego często konduktor i tak nie jest wstanie odczytać kodu QR.

 

Winna INTEGRACJA i jej bezwartościowe certyfikaty 

Sprawa jest bulwersująca, ponieważ przewoźnik ten chwali się wyróżnieniami otrzymanymi za jakość obsługi niepełnosprawnych klientów. Oto niektóre wyróżnienia przyznane ŁKA: Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie 2017 za wyjątkową dostępność oferty przewozowej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz znakomitą komunikację społeczną, najwyżej oceniona w rankingu Urzędu Transportu Kolejowego pod względem dostępności dla osób niepełnosprawnych strona internetowa. W grudniu Łódzka Kolej Aglomeracyjna została nagrodzona przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w kategorii „Pasażer z niepełnosprawnością”. (…)


Kolejnym aspektem jest bezpieczeństwo danych. Niestety kod QR zawiera opis przyczyny niepełnosprawności, numer legitymacji oraz PESEL jej posiadacza. Korzystanie z ogólnodostępnych urządzeń wyposażonych w oferowane bezpłatnie aplikacje odczytujące kody QR to bardzo złe rozwiązanie. Popularne czytniki zapisują dane z kodu QR w schowku. Oczywiście funkcja ta jest praktyczna, bowiem w ten prosty sposób kodowane są linki do witryn internetowych. Jednak w przypadku zainfekowania urządzenia mobilnego złośliwym oprogramowaniem, dane z legitymacji mogą zostać przekazane osobom niepożądanym.


Niemniej zasadniczy problem pozostaje i będzie się nasilał z upływem czasu. Jest nim absolutnie bezmyślne wprowadzenie do nowego wzoru legitymacji kodów QR. Dane dotyczące przyczyny i stopnia niepełnosprawności zamieszczane są na legitymacji na pisemne żądanie jej posiadacza. Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wprowadzenie kodów QR tłumaczy ochroną danych wrażliwych, jednak ochrona taka w praktyce jest wyłącznie iluzją.


Zmianom wzorów legitymacji osób niepełnosprawnych nie sprzeciwił się Minister Infrastruktury i Budownictwa, ani Urząd Transportu Kolejowego, który teraz nie jest w stanie wyegzekwować obowiązujących przepisów od przewoźników kolejowych. Co najmniej bierne w tej kwestii były również organizacje „reprezentujące” niepełnosprawnych. Piotr Pawłowski z Fundacji Integracja oraz Anna Woźniak – Szymańska z Polskiego Związku Niewidomych od ponad pięciu lat doradzają Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie standardów obsługi osób niepełnosprawnych. Powinni zdawać sobie sprawę ze szkodliwości wdrażanych przez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych rozwiązań. Być może nie pomyśleli, a może mieli inne ważniejsze sprawy.


W zeszłym roku Fundacja Integracja, której prezesem jest Piotr Pawłowski, jednocześnie przewodniczący zespołu doradców Prezesa UTK ds. Osób Niepełnosprawnych audytowała punkt obsługi pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Integracja wydała nawet „Certyfikat Obiekt bez Barier” dla Centrum Obsługi Pasażera na dworcu Łódź Fabryczna. Szkoda, że audytowanie spółek kolejowych przesłoniło panu Pawłowskiemu prawdziwe problemy niepełnosprawnych pasażerów kolei. - wpis z bloga Błękitna chusteczka - kolejowy blog na Facebooku z 8 stycznia 2018.

 


// Nowe legitymacje komplikują życie w komunikacji, nie-pelnosprawni.pl z 16 grudnia 2017
// Kasper Fiszer , Problemy z kontrolą nowych legitymacji niepełnosprawnych, rynek-kolejowy.pl z 10 stycznia 2018
// Błękitna chusteczka - kolejowy blog, Facebook z 8 stycznia 2018

 

Dodawanie nowych komentarzy odbywa się poprzez platformę Disqus. Można dodawać posty bez rejestracji jako Gość.

Linkownia

 
 

Niepełnosprawna potraktowana jak śmieć

trashcarNiepełnosprawna zwróciła się o pomoc do INTEGRACJI. Została potraktowana jak śmieć i zero skończone - kobieta wylała swój żal na FaceBooku.

Czytaj ...

Zrobiono z nas ŚWIĘTE KROWY

święta krowaPoradnik "Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością" zrobił z nas niepełnosprawnych obrażalskie Święte Krowy

Więcej...

Ergo Hestia roluje niepełnosprawną

traincrashPo katastrofie kolejowej pod Szczekocinami Ergo Hestia zamiast pomóc niepełnosprawnej, jeszcze bardziej utrudnia jej życie.

Więcej...

Początek strony