rtveuroagd prawdziwion

Dziwną, po części zabawną sytuację opisał na Twitterze pełnomocnik rządu ds. Osób niepełnosprawnych pan Paweł Wdówik. Odmówiono mu sprzedaży na raty w znanej sieci sklepów RTVEUROAGD.

 

7 września 2020 Paweł Wdówik napisał, że w sklepie RTVEUROAGD odmówiono mu możliwości zakupu na raty, ponieważ jest osobą niewidomą. Pani w sklepie, która zajmuje się formalnościami ratalnymi poinformowała klienta … aby przyszedł z kimś dorosłym. Ponadto pracownik sklepu powiedział, że żaden z banków współpracujących z siecią RTVEUROAGD, tj. Alior Bank oraz Santander Consumer Bank nie daje zgody na zawarcie umowy z osobą niewidomą.

 

Pan Wdówik napisał również, że dokonał zakupu na raty poprzez Internet i nie było z tym już żadnego problemu. Na końcu zasugerował, że prawo należy zmienić.

 

 

To jawna dyskryminacja

Sytuacja o tyle dziwna co i jednocześnie zabawna. Dorosłej osobie chcącej coś kupić na raty zasugerowano, aby przyszła z kimś dorosłym i wyszło z tego masło maślane. Pan Wdówik to osoba dorosła, więc z jaką inną osobą dorosłą miałby przyjść i o ile ta osoba miałaby być od niego starsza?.

 

Pod Twittem pana ministra pojawiły się liczne niepochlebne wpisy odnośnie obsługi klienta przez banki. Jednak przykrość jaka spotkała pełnomocnika to nie wina banków, a pracownika sieci ze sprzętem AGD i RTV, który najwidoczniej miał gorszy dzień.

 

Gdyby pan Wdówik na przykład brał kredyt w placówce bankowej sytuacja zapewne wyglądałaby zgoła inaczej. Narodowy Bank Polski i Związek Banków Polskich wydały poradnik "Dobre praktyki obsługi osób niepełnosprawnych przez banki", a tam jest napisane:

 

"Osoby zaufane - Osobie niewidzącej można zaproponować obecność osoby zaufanej, która zapozna ją z treścią podpisywanych dokumentów, jednak nie można tego wymagać”.

 

Niestety sieć RTVEUROAGD to nie bank i takich praktyk najwidoczniej nie stosuje bo ich nie ma, a pracownikowi sklepu albo zabrakło wyobraźni albo zwykłej ludzkiej empatii. Bez względu na wszystko odmowa udzielenia kredytu ratalnego ze względu na niepełnosprawność to jawna dyskryminacja, którą z całą mocą należy potępić.

 

Aktualizacja [9 września 2020]

Firma Euro-net sp. z o.o., właściciel sklepów RTVEUROAGD odniósł się do sprawy i wystosował oficjalne przeprosiny … w formie grafiki zamieszczonej pod Twittem pana Wdówika. Odpowiadanie osobie niewidomej grafiką z tekstem to albo szczyt głupoty albo szyderstwo.

 

Niemniej firmie jest przykro, że taka sytuacja wynikła i zobowiązała się do zmiany procedur udzielania kredytów w sieci sklepów RTVEUROAGD, tak aby ułatwić osobom ze specjalnymi potrzebami zawieranie umów kredytowych.



Odpowiedź firmy Euro-net sp. z o.o. [pierwotna wersja ma postać grafiki z tekstem]

 

Szanowny Panie,

jest nam przykro z powodu opisanej sytuacji i wszelkich
niedogodności, które z niej wyniknęły. Chcielibyśmy jednak
wyjaśnić, ze działania pracowników sklepu wynikały z troski
o Pańskie formalne bezpieczeństwo podczas zawierania
zobowiązania finansowego w postaci umowy kredytowej.
Pana zgłoszenie potraktowaliśmy bardzo poważnie.

 

Skontaktowaliśmy się już z naszymi partnerami bankowymi
żeby tak zmodyfikować procedury udzielania kredytów, aby
w ramach obowiązujących przepisów prawnych wprowadzić
dodatkowe ułatwienia dla osób ze specjalnymi potrzebami,
które planują zaciągnięcie kredytu w naszym sklepie.

 

Chcielibyśmy również podkreślić, że dodatkowo uwrażliwiamy
nasz zespół na potrzeby wszystkich naszych Klientów, aby był
on w stanie efektywnie pomóc również w takich przypadkach.

 

Raz jeszcze przepraszamy za zaistniałą sytuację.