Do 22 października 2021 r.  jednostki samorządu terytorialnego mają czas na składanie wniosków na program Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej, a także opiekę wytchnieniową. Według ministerstwa rodziny umożliwi to świadczenie pomocy już z początkiem 2022 roku.

 

Opieka wytchnieniowa
Codzienna opieka nad bliską osobą niepełnosprawną to spore obciążenie. Wymaga często całkowitego podporządkowania swojego dziennego rozkładu zajęć, całego życia właśnie opiece.


– To z kolei wiąże z ciągłym obciążeniem psychofizycznym, a często także rezygnacją z udziału w życiu społecznym, zawodowym, zaniedbaniem własnego zdrowia, całkowitą rezygnacją z osobistych aspiracji – mówi wiceminister rodziny i polityki społecznej oraz pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Paweł Wdówik.


Jak podkreśla minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg, program „Opieka wytchnieniowa” powstał właśnie po to, by odciążyć członków rodzin lub opiekunów poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa.


– Cieszę się, że mogę ogłosić start naboru wniosków do przyszłorocznej edycji programu „Opieka wytchnieniowa”. Gorąco zachęcam samorządy do dołączania, nie mam wątpliwości, że wspólnie możemy realnie poprawić jakość życia wielu osób, naprawdę odmienić ich codzienność – podkreśla minister Marlena Maląg.

 

W ramach przyszłorocznej edycji programu usługami opieki wytchnieniowej planowane jest objęcie co najmniej 3 tys. osób. Budżet to 60 mln zł.

 

Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej

Celem programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” jest przede wszystkim poprawa jakości życia osób niepełnosprawnych.

 

– Ogromnie zależy nam na tym, by osoby z niepełnosprawnościami miały zapewnioną możliwość jak najpełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym, kontaktów z innymi, realizacji swoich pasji, zainteresowań. Dlatego mam wielką przyjemność ogłosić rozpoczęcie naboru wniosków w ramach przyszłorocznej edycji programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – mówi minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. 

 

Wiceminister rodziny i polityki społecznej oraz pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Paweł Wdówik podkreśla, że program i wsparcie asystenta osobistego to towarzyszenie przy wizycie w urzędzie, wydarzeniach kulturalnych, rozrywkowych czy sportowych, ale pomoc w czynnościach dnia codziennego – mycie, toaleta, karmienie.


– Ten zakres jest szeroki, bardzo nam na tym zależało – mówi wiceminister Paweł Wdówik.

 

Minister Wdówik dodał także, że nowa edycja programu asystenta na rok 2022 przewiduje roczne rozliczenie godzin, a nie miesięczne do tej pory, co ma zapewnić większą elastyczność realizowania usług, a także zróżnicowanie liczby przyznawanych godzin wsparcia asystenta. Ponadto dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i sprzężeniami przewidziano 840 godzin rocznie, dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności – 720 godzin rocznie, a dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności – 360 godzin.

 

W ramach programu planowane jest wprowadzenie usługi asystenta osobistego dla co najmniej 4 tys. osób niepełnosprawnych.

 

Budżet programu to 150 mln zł w 2022 r. z Funduszu Solidarnościowego.